Future Ordering tar in 22 MSEK till molnbaserat beställningssystem för multinationella restaurangkedjor

Future Ordering tar in 22 MSEK från investerarna Fort Knox Förvaring och Partnerinvest Norr. Bolaget utvecklar en molntjänst för onlinebeställningar via webb, mobil och kiosk för större restaurangkedjor och cateringoperatörer.

Tjänsten Future Ordering hanterar en obruten kedja från marknadsföring/lojalitet, förbeställning via webb, mobil och kiosk till Delivery – helt integrerat mot restaurangens kassasystem. Bakom företaget finns erfarenhet från tio års arbete med digitala beställningar som idag genererar miljontals transaktioner. Stora resurser har lagts på att skapa en tjänst där man i realtid och med stöd av machine learning optimerar erbjudande, beställningstid samt snittnota och därmed restaurangens hela lönsamhet. Systemet kommer att bli ett naturligt gränssnitt mot de nya digitala assistenterna som letat sig in i våra hem, bilar och telefoner.

“Alla restaurangkedjor idag behöver bygga upp en egen digital beställningskanal. Det är en global bransch så behoven av denna typ av lösning är enorm. Spännande att ett bolag som startade i Luleå snabbt kommit att räknas som ledande inom digital självbetjäning i Europa”, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig på Fort Knox i Umeå.

”Att själv utveckla och förvalta en egen integrerad beställningskanal är dyrt för en restaurangkedja oavsett storlek. Det är mycket mer kostnadseffektivt att abonnera på ett flexibelt standardsystem och Future Ordering erbjuder precis denna möjlighet”, säger Lena Fridlund Forsgren, Investeringsansvarig på Partnerinvest.

”Det är otroligt inspirerande med ett så stort förtroende från våra investerare att kunna rivstarta marknadsbearbetningen. Nu letar vi fler medarbetare, första kunden är live sedan några månader tillbaks i Danmark. Vi har dessutom blivit Gold Partner och gjort en verifierad integration med kassasystemet från Oracle Hospitality. Expansionsplanen är aggressiv så nu handlar det om att sälja och fortsätta utvecklingen av framtidens ordersystem” säger Andreas Stormvinge, VD och en av grundarna av Future Ordering. Andreas tillägger ”Restaurangerna riskerar att hamna i samma beroendesituation som hotellen upplever med booking.com och hotels.com. Vi erbjuder möjligheten att ta tillbaka initiativet från matapparna och ta nästa steg med ett eget erbjudande mot gäst. Med Future Ordering behåller man både kundrelation och marginal.”

Future Ordering har ledning och sälj baserat i Stockholm och utvecklingsavdelningen i Luleå. Idag är man 13 personer, men räknar med att dubbla detta inom 18 månader. Se www.futureordering.com för mer information.